Vaše cesta k novému zaměstnání nově online
Žádost o zprostředkování zaměstnání a žádost o podporu v nezaměstnanosti nyní vyřídíte snadno online z pohodlí vašeho domova. Využijte Jendu, klientskou zónu Ministerstva práce a sociálních věcí.
Chcete ušetřit čas a papírování? Využijte Jendu již dnes!
Evidence uchazečů o zaměstnání
Přišli jste o práci?
Díky evidenci vám pomůžeme najít nové zaměstnání.
Do evidence se zařadíte podáním Žádosti o zprostředkování zaměstnání a splněním podmínek stanovených zákonem.
Podpora v nezaměstnanosti
Podpora v nezaměstnanosti Vám slouží k překlenutí období, po které jako uchazeč o zaměstnání hledáte ve spolupráci s Úřadem práce České republiky zaměstnání.
Víte, že pokud máte zájem o podporu v nezaměstnanosti, je nejlepší podat žádost do 3 pracovních dnů od ukončení pracovního poměru?
V tomto případě vám totiž začne platit podpora v nezaměstnanosti hned následující den po rozvázání pracovního poměru.
Díky Jendovi máte v lednu na podání žádosti o podporu 6 dní!
Nechoďte na úřad. Žádejte online.
Jak podat online žádost
Ještě předtím, než začnete online žádosti vyplňovat, máte možnost podívat se na průchod celou žádostí. Můžete si také dopředu připravit všechny potřebné dokumenty, které budete při žádostech potřebovat. Seznam dokumentů najdete níže na této stránce v sekci "Otázky a odpovědi".
Jak se prokázat
Abychom mohli vaši žádost zpracovat online a ušetřit vám cestu na úřad, musíme si být jisti tím, kdo žádost podal.
Proto je pro vstup do Klientské zóny Jenda nutné přihlášení prostřednictvím Identity občana.
Skutečně jen tak vám můžeme ušetřit cestu na úřad.
Státní prostředky
Bankovní identita
Ostatní prostředky
Jak funguje podání a zpracování online žádosti
Ještě předtím, než začnete online žádosti vyplňovat, máte možnost podívat se na průchod celou žádostí. Můžete si také dopředu připravit všechny potřebné dokumenty, které budete při žádostech potřebovat.
-
Na webu jenda.mpsv.cz se přihlaste prostřednictvím Identity občana.
-
Zvolte agendu, kterou aktuálně řešíte, vyplňte žádost a odešlete ji.
Potřebné dokumenty můžete nahrát později, nicméně většinu informací si o vás dokážeme zjistit sami. -
Máte hotovo! Vaši žádost nyní zkontroluje specializované pracoviště, tzv. backoffice.
-
Chybí-li v žádosti nějaký údaj či dokument, přes Jendu vás požádáme o doložení. Případně společně žádost doplníme či opravíme.
-
Všechno je zkontrolováno, teď už vaši žádost pouze schválíme nebo zamítneme. A je to. Informaci dostanete přímo do Jendy a poštou/datovou schránkou.
Otázky a odpovědi
Připravili jsme pro vás seznam nejčastěji kladených dotazů a odpovědí na ně. Pokud jste zde nenašli řešení vašeho problému, obraťte se na operátory call centra, kteří vám rádi pomohou. Kontakty naleznete níže na této stránce.
V čem je online žádost jednodušší? Kolik času ušetřím?
Především nemusíte nikam chodit ani shánět žádné úřední dokumenty. Online žádost můžete podat kdykoli, nejste závislí na úředních hodinách úřadu práce. Vyplňuje se jednoduchá a intuitivní žádost, přílohy stačí vyfotit na chytrý telefon a nahrát. Našeptávač poradí a vysvětlí, co se do dané položky zadává a jaké jsou varianty. Výrazně se tak zkrátí potřebný čas, který s podáním žádosti strávíte.Co potřebuju pro vyplnění online žádosti?
Je to snadné, potřebujete pouze chytrý telefon, notebook nebo tablet s internetovým připojením. Pro přihlášení do Jendy je pak nutná elektronická identita občana. A to je vše. Pokud bude potřeba doložit nějaké dokumenty, nemusíte je pracně skenovat, stačí do Jendy nahrát jejich fotku.Zvládnu podat žádost online, i když moc neovládám moderní technologie?
Určitě to zvládnete! Klientskou zónu Jenda jsme vytvořili tak, aby byla jednoduchá a intuitivní. Pravidelně sbíráme zpětnou vazbu od klientů, abychom se mohli neustále zlepšovat. A jak si stojíme? Jenda dostal od žadatelů jedničku! Naše data jasně ukazují, že online žádosti jsou uživatelsky přívětivé, jednoduché a rychlé.
Víte, že nejstaršímu klientovi, který přes Klientskou zónu Jenda vyřizoval příspěvek na bydlení bylo přes 90 let? Vidíte, zvládne to opravdu každý. A pokud se na to přeci jen necítíte, můžou vám pomoci například vaše děti.
Jak zjistím stav své žádosti?
Díky Jendovi můžete sledovat stav svojí žádosti odkudkoli a kdykoli online. Změny vám budeme zasílat formou notifikace na e-mail nebo SMS zprávou na váš mobilní telefon.Jaké dokumenty potřebuji?
Díky digitalizaci jsme propojili státní správu, takže velkou spoustu informací, které o vás stát už má, nemusíte dokládat. Zjistíme si je sami. Pokud bude přece jen potřeba něco doložit, dáme vám vědět prostřednictvím Jendy, jaké dokumenty od vás potřebujeme.
Můžeme od vás vyžadovat tyto dokumenty:
Evidence uchazečů o zaměstnání
- doklad o ukončení zaměstnání (zápočtový list)
- doklad o ukončení samostatné výdělečné činnosti
- doklad o ukončení soustavné přípravy na budoucí povolání (např. maturitní vysvědčení, diplom atd.)
- doklad o zdravotním omezení (lékařský posudek)
Podpora v nezaměstnanosti
- evidenční list důchodového pojištění,
- potvrzení o zaměstnání (zápočtový list)
- doklad o výkonu jiné výdělečné činnosti
- u osoby samostatně výdělečně činné potvrzením o době trvání účasti na důchodovém pojištění a o vyměřovacím základu pro pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku
- potvrzení o výši průměrného měsíčního čistého výdělku.
Můžu podat žádosti i jiným způsobem než přes Jendu?
Máte dvě možnosti.
Žádosti můžete podat sám skrze Klientskou zónu Jenda - jednoduše ve svém mobilním telefonu po přihlášení například bankovní identitou nebo mobilním klíčem eGovernmentu. V tomto případně jde o takzvané Samoobslužné podání, kdy si vše vyřídíte z pohodlí domova a nemusíte docházet na úřad.
Druhou možností je tzv. Asistované podání. Pokud z nějakého důvodu nechcete nebo nemůžete žádost podat přes Klientskou zónu Jenda, můžete navštívit kontaktní pracoviště úřadu práce. Je nutné, abyste sebou přinesl dokumenty k doložení a identifikoval se například občanským průkazem. Žádost s vámi vyplní zaměstnanec Úřadu práce digitálně v Klientské zóně Jenda. Nevyplňuje se již papírová žádost.
Jak je zajištěna kontrola dokumentů?
U žádostí, kde není nutné nic dokládat, Jenda sám klientovi podá informaci, že dokumenty nejsou potřeba vkládat a úřad práce si nezbytné podklady dohledá sám:
- třeba z České správy sociálního zabezpečení. Zjistí si například předchozí zaměstnání, poslední průměrný měsíční čistý výdělek pro výpočet podpory v nezaměstnanosti, výkon jiné činnosti nebo děti do 15 let. Backoffice pracoviště sehrané údaje a doložené dokumenty zkompletuje samo a klientovi není zasílána žádná výzva k doplnění.
U některých žádosti může vzniknout požadavek, aby klient doložil některé přílohy. Klient může dokumenty nahrát přímo při podání žádosti, pokud je nemá po ruce, může i tak žádost odeslat a dokumenty doložit později.
- Pokud klient doloží k žádosti nějaký dokument, prochází kontrolou na backoffice. V případě, že je vložena chybná příloha (např. špatná fotografie, jiný typ souboru nebo nečitelný dokument), je dokument vrácen do Klientské zóny Jenda k opravě a doplnění. Klientovi přijde notifikace na e-mail nebo SMS, že mu byla příloha vrácena.
- Pokud měl klient některý dokument doložit a neučiní tak sám, je mu zaslaná výzva do Klientské zóny Jenda, do datové schránky nebo poštou, pokud Jendu nepoužívá.
Čím dříve je žádost kompletní, tím rychleji bude možné její zpracování a rozhodnutí.
Co se děje s podanou žádostí?
Žádost, která je podaná v Jendovi- ať už asistovaně na pobočce nebo samoobslužně z domova, se přenáší do informačního systému ISZaměstnanost. Klient obdrží číslo podání, podle kterého lze žádost vyhledat, a následně také notifikaci, že jeho žádosti byla přidělena spisová značka. Notifikaci zasíláme klientovi tak, jak si v Jendovi určil – na e-mail nebo SMS zprávou.
Klient obdrží od úřadu práce Osvědčení o úkonu, což je pro něj potvrzení uvádějící všechny informace a dokumenty doložené v rámci dané žádosti. V případě samoobslužného podání má osvědčení k dispozici v Jendovi. Dokument si může kdykoli otevřít a zůstává zde uložený. Není nutné ho nijak potvrzovat. V případě podání na pobočce obdrží klient Osvědčení v listinné podobě, potvrdí ho svým podpisem a osvědčení mu zůstane. Pracovník na pobočce podepsané osvědčení naskenuje a klient ho má dále k dispozici opět v Jendovi.
Žádost se dále zpracovává na backoffice, kde probíhá kontrola celé žádosti, všech podkladů a dokumentů, kontrola splnění zákonných podmínek pro zařazení do evidence nebo přiznání podpory v nezaměstnanosti. Provede také výzvu klientovi, pokud bude něco chybět. Pokud je vše v pořádku provede zařazení do evidence. Backoffice je jedno z pracovišť úřadu práce, kde se podané žádosti z celé republiky, zpracovávají.
Žádost z backoffice si kontaktní pracoviště přebírá k dokončení v případě, že:
- je žádost zamítnutá (tedy klient není zařazen do evidence nebo mu není přiznána podpora v nezaměstnanosti), nebo
- je v žádosti o podporu v nezaměstnanosti vydáno kladné rozhodnutí
- pokud obsahuje zahraniční prvek (klient má např. příjmy ze zahraničí, pracoval v zahraničí apod.)
- je třeba poslat klientovi poštou výzvu k doložení chybějícího dokumentu
Které úkony budou vykonávány na kontaktním pracovišti?
Úřadům práce odpadá starost s některými administrativními úkony, protože je přesouvá na backoffice pracoviště. Pracovníci tak budou mít více prostoru věnovat se klientům v odborné poradenské rovině – aktivní hledání zaměstnání klientem, zprostředkování zaměstnání, doporučování vhodného pracovního místa nebo pomoc se životopisem. Dále poradenství k rekvalifikaci, doporučení do poradenských programů nebo účasti v projektech, skupinové poradenství, účast na výběrových řízeních a burzách práce. Nebo kontakt s klienty při osobním dokládání skutečností jako je dočasná neschopnost, nástup do zaměstnání, osvědčení o rekvalifikaci a jiné.
Kontaktní pracoviště si klient volí jednoduše v Jendovi při podání žádosti o zprostředkování zaměstnání podle místa svého bydliště.
Do kdy se mám po skončení práce zaevidovat?
Evidence na úřadu práce není povinná. Ale jste-li evidován na úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání, nemusíte si po dobu evidence sám platit zdravotní pojištění. Aby Vám nevznikl ve zdravotním pojištění nedoplatek, je potřeba se zaevidovat do 30 dnů od skončení zaměstnání (kromě specifických případů). Nejdříve je možné se zaevidovat následující pracovní den po skončení zaměstnání. Pokud se stihnete zaevidovat do 3 pracovních dnů po skončení zaměstnání, počítá se začátek Vaší evidence hned od následujícího dne po skončení zaměstnání. To může být důležité, pokud žádáte o podporu v nezaměstnanosti.Dokončil jsem studium, do kdy se mám zaevidovat?
Po maturitě (pokud nebudete pokračovat ve studiu na vysoké škole) můžete požádat Úřad práce ČR o zprostředkování zaměstnání a zavedení do evidence až po prázdninách, tedy na začátku září. Pokud budete po maturitě pokračovat ve studiu, např. na vysoké škole, na Úřad práce ČR se vůbec hlásit nemusíte.
Pokud jste absolventi vysoké školy, na Úřad práce ČR se nemusíte hlásit celý jeden kalendářní měsíc po skončení studia. Pokud jste státnice složili např. v červnu, na Úřad práce ČR se můžete přihlásit až na začátku srpna.
Musím žádat o zprostředkování zaměstnání? Nestačí zažádat o podporu?
Je třeba si uvědomit, že vždy žádáte v první řadě o zprostředkování zaměstnání. Nelze žádat „jen“ o podporu v nezaměstnanosti. Také nelze požadovat zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání jen z toho důvodu, abyste splnili podmínku pro poskytnutí sociální dávky nebo měli zajištěnou platbu zdravotního a sociálního pojištění.Kdy mám nárok na podporu v nezaměstnanosti?
Nárok na podporu v nezaměstnanosti vzniká v případě, že jste během posledních dvou let před zařazením do evidence Úřadu práce ČR získali dobu důchodového pojištění alespoň 12 měsíců, a to ze zaměstnání nebo při výkonu jiné výdělečné činnosti či náhradní dobou, a zároveň nejste poživatelem starobního důchodu. Jednoduše řečeno, pokud jste v uplynulých dvou letech odpracovali minimálně 12 měsíců a během té doby bylo z Vašeho příjmu odváděno důchodové pojištění, například i v rámci „brigád“. Do rozhodného období se započítávají i náhradní doby, což je třeba období, kdy člověk pobírá invalidní důchod pro invaliditu 3. stupně, osobně pečuje o dítě do čtyř let věku nebo o osobu závislou.Jak dlouho mohu pobírat podporu v nezaměstnanosti?
Podporu v nezaměstnanosti vyplácí Úřad práce ČR během podpůrčí doby (tj. určité omezené doby):
- do 50 let věku 5 měsíců,
- nad 50 do 55 let věku 8 měsíců,
- nad 55 let věku 11 měsíců.
Rozhodující pro délku podpůrčí doby je věk uchazeče o zaměstnání dosažený ke dni podání žádosti o podporu v nezaměstnanosti.
Jaká je výše podpory v nezaměstnanosti?
Výše podpory v nezaměstnanosti se odvíjí od výdělku z posledního zaměstnání a činí:
- 65 % první dva měsíce podpůrčí doby
- 50 % další dva měsíce
- 45 % průměrného měsíčního čistého výdělku z posledního zaměstnání po zbývající dobu.
V případě OSVČ bere ÚP ČR v potaz poslední vyměřovací základ v rozhodném období přepočtený na jeden kalendářní měsíc.
Jestliže uchazeč o zaměstnání před zařazením do evidence uchazečů o zaměstnání bez vážného důvodu ukončil poslední zaměstnání sám nebo dohodou se zaměstnavatelem, je procentní sazba podpory v nezaměstnanosti po celou podpůrčí dobu 45 % průměrného měsíčního čistého výdělku nebo vyměřovacího základu.
Nevíte si rady?
V případě nesnází nebo dotazů můžete v pracovní době zavolat na
call centrum Úřadu práce: +420 950 180 000.
V případě technických potíží s aplikací se obraťte na IT podporu MPSV: +420 950 194 444
v pracovní době nebo vyplňte tento formulář a pracovníci help-desku se Vám ozvou.
Provozní doba linek
PO: 8:00 - 17:00 | ÚT: 8:00 - 15:00 | ST: 8:00 - 17:00 | ČT: 8:00 - 15:00 | PÁ: 8:00 - 13:00