Vytvořit bezpečné prostředí pro zaměstnance i klienty Úřadu práce ČR je hlavním cílem vedení největší pomáhající organizace v Česku. Počet incidentů, se kterými se pracovníci na pobočkách úřadu setkávají, za první pololetí letošního roku meziročně poklesl, konkrétně o 16 %. Podařilo se to zejména díky postupné instalaci bezpečnostních prvků, prevenci i užší spolupráci s policií. K dalšímu posílení bezpečnosti pomůže nově uzavřená smlouva s centrální bezpečnostní agenturou, pravidelná preventivní cvičení i edukace pracovníků.
„Naším hlavním cílem je, abychom posílili bezpečnost našich zaměstnanců na pobočkách po celé republice. Na úřadu rozhodujeme o velmi citlivých a důležitých oblastech a pomáháme řešit záležitosti i s problematickými klienty v těžkých životních situacích, a tak se naši zaměstnanci mohou snadno dostat i do vyhrocených situací. V práci by se ale měli cítit bezpečně a rozhodovat bez nátlaku či strachu, stejně tak chceme, aby naše pobočky vnímala pozitivně a bezpečně i veřejnost. Proto pokračujeme v implementaci různých bezpečnostních prvků a zároveň uzavíráme smlouvu s centrální bezpečnostní agenturou. Klíčová je pro nás také spolupráce s policejními složkami, na cvičeních přímo v prostorách poboček, tak i na preventivních školeních,“okomentoval Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce ČR.
Uzavřený kontrakt s novou bezpečnostní agenturou INDUS PRAHA, spol. s.r.o., která zvítězila v otevřeném řízení dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, poběží čtyři roky a zajistí fyzickou ostrahu klíčových objektů Úřadu práce ČR. Díky tomu, že bude tyto činnosti zajišťovat jeden dodavatel, se nastaví jednotné standardy a postupy, což pomůže ještě k efektivnější ochraně osob a majetku i samotné prevenci a také účinnému řešení situací na jednotlivých pracovištích. Pracovníci bezpečnostní agentury budou jako první reagovat na případný vzniklý konflikt a snažit se obdobné situace uklidnit, vyhodnotit další kroky a pomáhat v mezích zákona. Zároveň budou preventivně k dispozici i pro jednání s dlouhodobě problémovými klienty. Součástí zakázky je také dodání dalších přenosných tlačítek tísně, které posilují ochranu zaměstnanců. Bezpečnostní technologie, které se týkají právě osobní ochrany zaměstnanců, ať už jsou trvale připevněna na pracovištích nebo jsou přenosná, fungují již na 90 % poboček.
Probíhají také školení na krizové situace a bezpečnost, v tuto chvíli bylo proškoleno více než 6 700 kmenových zaměstnanců. Na prevenci spolupracuje Úřad práce ČR s Policií ČR a dalšími složkami IZS. Na pobočkách úřadu probíhají také opakovaně velká či menší taktická cvičení policie, při kterých policejní složky provádí nácvik postupu v reálných prostorách úřadu a částečně se do nich sami zapojují i zaměstnanci. Jen v letošním roce už proběhlo sedm podobných akcí na vybraných pracovištích a tato preventivní cvičení budou pokračovat i v dalším období. Objekty úřadu se také postupně připojují do Systému centralizované ochrany Policie ČR, čímž se urychluje i včasná reakce a případný výjezd na pracoviště. Aktuálně je napojených do systému už přes 70 míst.
Na pobočkách úřadu práce proběhlo v prvním pololetí roku 2025 přibližně 350 incidentů, což představuje pokles o 16 % oproti prvním šesti měsícům v roce 2024. V červnu letošního roku se snížil počet událostí oproti loňskému červnu dokonce o téměř 40 %. Nejčastěji se pracovníci setkávají s výhružkami a vulgárními slovními útoky, které stejně jako jiné nevhodné projevy nemají na pobočkách a při jednání s úředníky své místo.
Posilování bezpečnostních opatření je pro Úřad práce ČR prioritou, proto zároveň intenzivně vzdělává a motivuje své zaměstnance k včasnému hlášení všech nestandardních situací. Cílem těchto kroků je zajistit maximální bezpečnost klientů i zaměstnanců a předcházet případným rizikům.