Kvalitně zpracovaný životopis je nezbytností při hledání nové práce
- Životopis je základním požadavkem zaměstnavatelů při výběrových řízeních na volná pracovní místa.
- Bývá prvním filtrem, pomocí kterého zaměstnavatel rozlišuje, kteří zájemci splňují jeho požadavky a se kterými zájemci o pracovní pozici bude dále jednat.
Pomoc při zpracování profesního životopisu, jeho úpravě a konzultace ke zpracování průvodního či motivačního dopisu) je běžnou službou Úřadu práce ČR jak pro uchazeče a zájemce o zaměstnání, tak pro veřejnost.
Rádi vám pomůžou poradci z Informačního a poradenského střediska nebo útvaru poradenství. Obraťte se na vaše nejbližší pracoviště ÚP ČR.
Nejdůležitější zásady
- Přestože neexistuje univerzální vzor životopisu, platí určité zásady, které je dobré při jeho sestavování dodržet.
- Základem je zaujmout, umět nabídnout a prezentovat své dosavadní zkušenosti (praxi), úspěchy a vzdělání, odpovídající schopnosti, znalosti a dovednosti s ohledem na očekávání (požadavky) zaměstnavatele vyjádřené v inzerátu (nabídce volného pracovního místa).
- Každý životopis představuje originální dílo a je prostředkem sebeprezentace zájemce o pracovní pozici. Vyhněte se tedy „opisování“, frázím a buďte sami sebou!
Pravidla jsou poměrně jednoduchá:
- Začínáte současnosti a končíte minulosti.
- Nejde o úplný výčet (Vaši osobní historii), naopak, vyplatí se pečlivě vybírat a být přitom co nejkonkrétnější.
- Nebojte se pochválit. Vymaňte se z průměru, zaujměte, nabídněte své kvality, buďte konkurenceschopní, udělejte dojem.
Životopis je vaší dobrou vizitkou, pokud:
- je strukturovaný, přehledný,
- obsahuje pravdivé informace o vzdělání, praxi, kompetencích,
- neobsahuje pravopisné chyby,
- zaměstnavatele zaujme.
Na co nezapomenout:
- délka 1–2 strany, stručně a výstižně
- co souvisí s pozicí nejvíce (praxe a vzdělání), umístěte v přední části životopisu,
- řaďte údaje od současných k nejstarším,
- uvádějte aktuální a využitelné informace.
Jak udělat životopis co nejpřitažlivějším:
- vložte do životopisu vhodnou vlastní fotografii,
- zaměřte se na klíčové informace týkající se pozice, o kterou se ucházíte,
- vyzdvihněte své přednosti, dovednosti,
- upozorněte na sebe rozpracováním profesního profilu nebo cíle,
- nebojte se uvést informace o své osobnosti, zálibách, hodnotách,
- zaměřte se na poptávanou pozici,
- neuvádějte fakta, která Vás mohou znevýhodnit (např. věk, počet dětí apod.)
Jak může být strukturovaný váš životopis,
Podívejte se na jednu z možností, jak sestavit váš životopis.
Jméno a příjmení (vedle jména můžete přidat i fotografii. Její přidání je naopak nutné, když ji zaměstnavatel na konkrétní pozici vyžaduje)
OSOBNÍ ÚDAJE
Adresa:
Telefon:
E-mail:PRACOVNÍ ZKUŠENOSTI
Od–do (datum, měsíc/rok)
Název firmy (napište celý název)
Pracovní pozice
Náplň práce (popiště konkrétní činnosti)VZDĚLÁNÍ
Od–do (datum, měsíc/rok)
Název školy (napište celý název)
Specializace, obor studia
Závěrečná zkouška, titulZNALOSTI, SCHOPNOSTI
Počítače: program + rozsah znalosti
Jazyk: jazyk + stupeň znalosti
Řidičský průkaz: skupina
Dovednosti, kurzy: např. průkazy + platnost
Certifikáty: využitelné, rok a kurzZÁJMY, OSOBNOST
Osobní vlastnosti (Vaše silné stránky, čím se odlišujete)
Zájmy, zejména související s poptávanou pozicí, zájmem
zaměstnavatele
V (město) dne (datum) podpis
Průvodní a motivační dopis
Průvodní dopis
- Průvodní dopis je Váš první kontakt se zaměstnavatelem.
- Měl by být součástí každé odpovědi na pracovní inzerát. Jedná se o text e-mailu, případně online odpovědního formuláře u inzerátu na danou pozici.
Motivační dopis
Proč motivační dopis sepsat?
- Často to bývá požadavek daného zaměstnavatele.
- Zvýšení šance na získání pracovní pozice tím, že zdůrazníte své předpoklady a vysvětlíte motivaci, proč chcete tuto pracovní pozici vykonávat a proč by Vás měl chtít zaměstnavatel přijmout.
Co by se měl zaměstnavatel především dovědět?
- Na základě čeho se ucházíte o pracovní místo (nabídka volného pracovního místa v inzerátu, vlastní zájem),
- o Vašich přednostech vztahujících se k poptávané pozici,
- reagujte na požadavky zaměstnavatele (porovnejte svou dosavadní praxi a zkušenosti s požadavky na pracovní pozici),
- vysvětlete svoji motivaci,
- co nabízíte, v čem vynikáte,
- o dosavadním úspěšném uplatnění svých schopnosti v praxi,
- o konkrétních dosažených úspěších.
Na co nezapomenout:
- na vhodné oslovení (oslovit jmenovitě konkrétní osobu),
- vysvětlit, na základě čeho posíláte motivační dopis nebo životopis,
- pište pozitivně,
- uveďte datum a podpis.
Nepište:
- o svém soukromí a životní situaci,
- opsané fráze, neověřené údaje,
- rodné číslo,
- negativní informace o zaměstnavatelích.
Následný dopis/e-mail
Můžete ho poslat zaměstnavateli následně po pohovoru či po doručení negativního výsledku přijímacího řízení.
Proč ho sepsat?
- Vyjádříte zdvořilost a svůj zájem uchazeče.
- Odlišíte se od ostatních účastníků pohovoru.
- Můžete doplnit informace, na které se při rozhovoru zapomnělo.
- V případě neúspěchu ve výběrovém řízení můžete zaslat následný dopis a vyjádřit zájem o kontaktování v případě jiné vhodné pracovní pozice.