Podávání stížností

Obracíte se na Úřad práce České republiky se stížností na:

  • postup správního orgánu podle správního řádu při výkonu působnosti veřejné správy,

  • v případě nesprávného postupu správního orgánu se může jednat o zbytečné průtahy, neposkytnutí potřebných informací nebo jiné jednání, které není v souladu se zákonnými pravidly.

  • nevhodné chování úředních osob,

  • nevhodné chování úřední osoby pak znamená neochotu komunikovat, nepřiměřeně hrubé nebo nezdvořilé jednání, nerespektování vašich práv nebo jakékoli chování, které není v souladu s Etickým kodexem zaměstnance.

Pokud máte dojem, že k takovýmto porušení došlo, můžete postupovat dle níže uvedených instrukcí a podat stížnost.

Týká se vás to, pokud jste:

Fyzická osoba, fyzická osoba podnikající nebo právnická osoba, a zároveň se domníváte, že úřad nebo úřední osoba nejedná tak, jak by podle správního řádu měl.

Upozornění: Stížnost může podat osoba, které se věc týká. Pokud jednáte za někoho jiného, je třeba nám doložit plnou moc.

Kam se můžu obrátit?

Aby mohla být vaše stížnost posouzena a vyřízena, je důležité ji zaslat na příslušnou instituci podle toho, koho nebo čeho se týká.

Svou stížnost můžete směrovat na:

KONTAKTNÍ PRACOVIŠTĚ – pobočky Úřadu práce ČR (tzv. kontaktní pracoviště) jsou přímo podřízeny krajským pobočkám. Jejich seznam naleznete zde.

Na kontaktní pracoviště se se svou stížností můžete obrátit když:

  • Nejste spokojeni s postupem či chováním zaměstnance kontaktního pracoviště (s výjimkou ředitele, na kterého se stížnosti řeší na Krajském pracovišti).

KRAJSKÉ POBOČKY – máme 14 krajských poboček, které jsou umístěny ve všech 14 krajských městech České republiky. Seznam adres poboček naleznete zde.
(Brno, Hradec Králové, Jihlava, Karlovy Vary, Liberec, Olomouc, Ostrava, Pardubice, Plzeň, Praha, Zlín, Ústí nad Labem, České Budějovice, Zlín)

Na krajskou pobočku se se svou stížností můžete obrátit když:

  • Nejste spokojeni s postupem či chováním ředitele kontaktního pracoviště.

  • Nejste spokojeni s postupem či chováním zaměstnance krajské pobočky.

GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ –   řídí, metodicky usměrňuje, koordinuje výkon a kontroluje činnost krajských poboček Úřadu práce ČR.

Na generální ředitelství se se svou stížností můžete obrátit když:

  • Nejste spokojeni s postupem či chováním zaměstnance:

  • generálního ředitelství,

  • krajského ředitele nebo nereagování na vaši stížnost za strany krajské pobočky.

  • Krajská pobočka nereaguje na vaši stížnost déle, než 60 dnů.

Pokud vyhodnotíme, že vaše stížnost spadá do kompetence jiného pracoviště nebo instituce, předáme ji a o tomto kroku vás informujeme. Upozorňujeme, že tím může dojít k prodloužení lhůty pro vyřízení.

Kde a jak můžete stížnosti podat?

ELEKTRONICKY:

  • datovou schránkou,

  • e-mailem se zaručeným elektronickým podpisem.

Seznam ID datových schránek a e-mailů naleznete zde.

Upozornění: pokud máte schránku fyzické osoby podnikající a stížnost podáváte jako klient Úřadu práce České republiky (např. žadatel o dávku nebo uchazeč v evidenci), nebudeme vám moci do této datové schránky reagovat.

OSOBNĚ NEBO POŠTOU:

  • dopisem na adresu podatelny,

  • osobně sepsáním záznamu s pracovníkem úřadu na příslušném pracovišti nebo na podatelně,

Seznam adres poboček naleznete zde.

Co je třeba do stížnosti uvést?

  • základní kontaktní údaje – jméno a příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu, popřípadě jinou adresu pro doručení vyrozumění, pokud přijmeme stížnosti dopisem,

  • pro snadnější komunikaci prosíme i o aktuální telefonní číslo, abychom vás případně mohli kontaktovat pro ověření a doplnění vaší stížnosti,

  • popis situace, vůči které vznášíte stížnost.

Za jak dlouho moji stížnost vyřídíte?

Podle správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb., § 175 odst. 5) musí být stížnost vyřízena do 60 dnů od jejího doručení příslušnému správnímu orgánu. V této lhůtě vás také, po důkladném prověření, kontaktujeme s vyrozuměním.

Lhůtu lze prodloužit pouze v případě, že je nutné získat další podklady, bez kterých by nebylo možné stížnost řádně posoudit. O překročení i důvodech musí být stěžovatel informován.

Co mohu dělat, pokud nejsem spokojený(á) s vyřízením své stížnosti?

Pokud se domníváte, že vaše stížnost nebyla řádně vyřízena, můžete požádat nadřízený správní orgán o přešetření, podle správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb., § 175 odst. 7.).

Žádost o přešetření můžete zaslat na:

  • nadřízený orgán  Ministerstvo práce a sociálních věcí
    Na Poříčním právu 1, 128 01 Praha 2

ID datové schránky: sc9aavg
podatelna: posta@mpsv.cz

Žádost o prošetření vyřízení stížnosti lze zaslat i prostřednictvím úřadu. Žádost o přešetření vyřízení stížnosti bude předána ministerstvu k vyřízení.