Měním zaměstnání

Vaše cesta k novému zaměstnání nově online

Щоб прочитати українською, натисніть тут

Žádost o zprostředkování zaměstnání a žádost o podporu v nezaměstnanosti nyní vyřídíte snadno online z pohodlí vašeho domova. Využijte Jendu, klientskou zónu Ministerstva práce a sociálních věcí.

Přejít do Klientské zóny Jenda

Chcete ušetřit čas a papírování? Využijte Jendu již dnes!

Žádost z pohodlí domova
Informace o stavu žádosti online
Online komunikace s úřadem

Evidence uchazečů o zaměstnání

Přišli jste o práci?
Díky evidenci vám pomůžeme najít nové zaměstnání.
Do evidence se zařadíte podáním Žádosti o zprostředkování zaměstnání a splněním podmínek stanovených zákonem.

Vyřídit

Podpora v nezaměstnanosti

Podpora v nezaměstnanosti Vám slouží k překlenutí období, po které jako uchazeč o zaměstnání hledáte ve spolupráci s Úřadem práce České republiky zaměstnání. Pro její získání musíte podat Žádost o podporu v nezaměstnanosti.

Vyřídit

Víte, že pokud máte zájem o podporu v nezaměstnanosti, je nejlepší podat žádost do 3 pracovních dnů od ukončení pracovního poměru?
V tomto případě vám totiž začne platit podpora v nezaměstnanosti hned následující den po rozvázání pracovního poměru.

Díky Jendovi máte v lednu na podání žádosti o podporu 6 dní!

Nechoďte na úřad. Žádejte online.

Jak podat online žádost

Ještě předtím, než začnete online žádosti vyplňovat, máte možnost podívat se na průchod celou žádostí. Můžete si také dopředu připravit všechny potřebné dokumenty, které budete při žádostech potřebovat. Seznam dokumentů najdete níže na této stránce v sekci "Otázky a odpovědi".

Jak se prokázat

Abychom mohli vaši žádost zpracovat online a ušetřit vám cestu na úřad, musíme si být jisti tím, kdo žádost podal.
Proto je pro vstup do Klientské zóny Jenda nutné přihlášení prostřednictvím Identity občana.
Skutečně jen tak vám můžeme ušetřit cestu na úřad.

Státní prostředky

Bankovní identita

Ostatní prostředky

Jak funguje podání a zpracování online žádosti

Ještě předtím, než začnete online žádosti vyplňovat, máte možnost podívat se na průchod celou žádostí. Můžete si také dopředu připravit všechny potřebné dokumenty, které budete při žádostech potřebovat.

  1. Na webu jenda.mpsv.cz se přihlaste prostřednictvím Identity občana.

  2. Zvolte agendu, kterou aktuálně řešíte, vyplňte žádost a odešlete ji.
    Potřebné dokumenty můžete nahrát později, nicméně většinu informací si o vás dokážeme zjistit sami.

  3. Máte hotovo! Vaši žádost nyní zkontroluje specializované pracoviště, tzv. backoffice.

  4. Chybí-li v žádosti nějaký údaj či dokument, přes Jendu vás požádáme o doložení. Případně společně žádost doplníme či opravíme.

  5. Všechno je zkontrolováno, teď už vaši žádost pouze schválíme nebo zamítneme. A je to. Informaci dostanete přímo do Jendy a poštou/datovou schránkou.

Otázky a odpovědi

Připravili jsme pro vás seznam nejčastěji kladených dotazů a odpovědí na ně. Pokud jste zde nenašli řešení vašeho problému, obraťte se na operátory call centra, kteří vám rádi pomohou. Kontakty naleznete níže na této stránce.

Osobní komunikace s úřadem práce

Aplikace JENDA není třeba se bát, používání je jednoduché, návodné a vše vyřídíte rychle z pohodlí domova. Pokud přesto z jakéhokoli důvodu nechcete využít možnosti podání žádosti on-line, můžete přijít osobně na kontaktní pracoviště Úřadu práce, kde Vám rádi pomůžeme s podáním žádostí.

Ano, můžete. Naše kolegyně a kolegové Vám rádi pomohou v místě, kde pobýváte, a nemusí se jednat o trvalé bydliště.

Podání žádosti elektronickou formou je snadné a ušetří Vám čas. Následně se ale musíme čas od času potkat i osobně. Konkrétní datum a čas dostanete vždy s předstihem podle Vámi zvolené formy komunikace - může to být v aplikaci JENDA, prostřednictvím datové schránky, nebo poštou.

Používání aplikace Jenda

Je to v pořádku. Abychom urychlili vyřízení, zpracovává žádosti nově tým kolegyň a kolegů z celé republiky. Důležité je na výzvu co nejdříve zareagovat. Poté, co budete zařazen/a do evidence uchazečů o zaměstnání, bude evidence předána na Vámi požadované pracoviště uvedené v žádosti.

Pokud jste podával/a žádost prostřednictvím aplikace JENDA, budeme s Vámi komunikovat jeho prostřednictvím. Doporučujeme proto pravidelně JENDU kontrolovat, ať víte, když Vám zašleme výzvu k doložení dokumentů, nebo k osobní návštěvě kontaktního pracoviště. Doporučujeme sledovat oddíl "Povinnosti k vyřízení", kde nalejdete záložky: "Potřebujeme od vás doložit" a "Výzvy od úřadu práce".

Zkontrolujte si, zda Vám dorazilo Osvědčení o podání žádosti. Pokud ano, je vše v pořádku. Nyní vyčkejte na zprávu od Úřadu práce, ve které dostanete další instrukce a informace. Prosíme o trpělivost, protože žádostí vyřizujeme spoustu. Kdykoliv se můžete podívat do JENDY, v jaké fázi je vaše žádost.

Technika se s námi někdy nechce kamarádit a příčin může být celá řada. Ze všeho nejdříve zkontrolujte své připojení, jestli není slabé či pomalé. Dále prověřte nastavení takzvaných cookies ve svém prohlížeči. Je třeba, aby byly povoleny, případně je můžete v nastavení promazat. Aplikaci JENDA také můžete zkusti otevřít v jiném prohlížeči. Pokud se vám nepodaří problém vyřešit, vždy Vám rádi pomůžeme osobně na nejbližším kontaktním pracovišti Úřadu práce.

Je to snadné. V detailu žádosti vyberte záložku "Nahlásit změnu/doložit dokument", vyberte z nabídky druh změny a doklad nahrajte. Na konci nezapoměňte vše potvrdit tlačítkem "Hotovo".

Termíny

Pokud Vám přišlo Osvědčení o podání žádosti, pak jsme Vaši žádost v pořádku dostali. Uděláme maximum pro to, abychom se Vám ozvali co nejdříve. Prosíme o pochopení, že nemůžeme zareagovat obratem, jelikož žádostí dostáváme hodně.

Potvrzení dostanete poté, co Vás zařadíme do evidence uchazečů o zaměstnání, to obvykle trvá 10-15 dnů od podání žádosti. Potvrzení obdržíte do JENDY, datové schránky, osobně, popř. poštou, podle toho, jaký komunikační kanál jste si při registraci zvolil/a.

Dokumenty a potvrzení

Pro podání žádostí Vám bude stačit platný doklad totožnosti, tedy občanský průkaz, nebo pas. Další dokumenty můžete doložit později, ale doporučujeme je vzít s sebou pro urychlení procesu zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání. Budeme potřebovat doklad o způsobu ukončení posledního zaměstnání, nebo doklad o ukončení poslední činnosti či náhradní doby, tedy například doklad o ukončení studia, potvrzení o době trvání účasti na důchodovém pojištění a o vyměřovacím základu, potvrzení o pobírání invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně, apod. Nezbytné informace pro posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti si umíme zajistit také od České správy sociálního zabezpečení.

Možností je celá řada. Můžete je nahrát do aplikace JENDA, zaslat je datovou schránkou, e-mailem, poštou, nebo nám je donést osobně na kontaktní pracoviště.

Změnu oznamte, nebo doklad doručte prostřednictvím datové schránky, poštou, e-mailem, nebo osobně na kontaktní pracoviště ÚP.

Ano, můžete. Informace o předchozím pracovním poměru si zjistíme sami, případně Vás vyzveme k doložení později.

Potvrzení vystavujeme vždy při ukončení evidence. Pokud jste ho dostal v minulosti a nemůžete ho najít, rádi Vám na požádání vystavíme nové.

Doložte prosím "Smlouvu o výkonu funkce", pokud ji máte sepsanou, a čestné prohlášení, zda vykonáváte mimo pracovněprávní vztah k dané společnosti činnost, za kterou jste odměňován. Dokumenty můžete nahrát do aplikace JENDA, zaslat datovou schránkou, poštou, nebo doručit osobně na kontaktní pracoviště Úřadu práce.

Pokud budete podávat žádost prostřednictvím aplikace JENDA, je bankovní identita jednou z možností pro přihlášení. Dále můžete využít například mobilní klíč eGovernmentu, eObčanku nebo NIA ID (identifikační prostředek založený na kombinaci jména, hesla a SMS kódu). Pokud se rozhodnete využít asistovaného podání na kontaktním pracovišti Úřadu práce, žádnou z výše uvedených možností přihlášení nebudete potřebovat.

Podpora v nezaměstnanosti

Abyste získali podporu, je potřeba vedle žádosti o zprostředkování zaměstnání zažádat i o podporu v nezaměstnanosti. Po podání žádostí proběhne správní řízení, ve kterém posoudíme, zda je žádost oprávněná. V případě, že Vás zařadíme do evidence uchazečů o zaměstnání a přiznáme podporu v nezaměstnanosti, vyplatíme Vám finanční prostředky v nejbližším výplatním termínu po nabytí právní moci rozhodnutí o přiznání podpory v nezaměstnanosti.

Výplatu podpory v nezaměstnanosti Vám zašleme v nejbližším výplatním termínu poté, co rozhodnutí o přiznání podpory v nezaměstnanosti nabyde právní moci. Rozhodnutí nabývá právní moc po uplynutí 15 dnů od převzetí žádosti.

Můžete, ale jen za určitých podmínek. Přivýdělek je možný pouze na základě pracovního či služebního poměru, nebo na základě dohody o pracovní činnosti a zároveň Vaše měsíční odměna nesmí přesáhnout polovinu hrubé minimální mzdy, tj. pro rok 2025 nepřesáhne částku 10.400,- Kč hrubého. Je důležité myslet na to, že při přivýdělku Vám nebude vyplácena podpora v nezaměstnanosti. Bohužel není možné vykonávat jakoukoli činnost na dohodu o provedení práce.

Ostatní

Pokud jste si při podání žádostí zvolil/a jiný komunikační kanál než aplikaci JENDA, budeme Vás kontaktovat Vámi zvoleným způsobem.

V místě svého bydliště můžete využít bezplatné právní poradenství, nebo kontaktovat Státní úřad inspekce práce (SÚIP).

Žádost o zprostředkování zaměstnání je možné podat následující den po skončení dočasné pracovní neschopnosti. V době dočasné pracovní neschopnosti Vás bohužel nemůžeme zařadit mezi uchazeče o zaměstnání.

Nevíte si rady?

V případě nesnází nebo dotazů můžete v pracovní době zavolat na
call centrum Úřadu práce: +420 950 180 000.

V případě technických potíží s aplikací se obraťte na IT podporu MPSV: +420 950 194 444
v pracovní době nebo vyplňte tento formulář a pracovníci help-desku se Vám ozvou.

Provozní doba linek

PO: 8:00 - 17:00 | ÚT: 8:00 - 15:00 | ST: 8:00 - 17:00 | ČT: 8:00 - 15:00 | PÁ: 8:00 - 13:00