Pojištění agentury práce
Nejčastěji kladené dotazy k problematice pojištění agentur práce
- Musí být všechny agentury práce pojištěny proti úpadku?
Pojištěna musí být agentura práce, která provádí zprostředkování zaměstnání podle § 14 odst. 1 písm. b) zákona o zaměstnanosti. Tzn. dočasně bude přidělovat nebo již přiděluje své zaměstnance za účelem výkonu práce u uživatele. - Existují pojišťovny, které nabízí pojištění proti úpadku agentur práce?
Pojištění lze sjednat pouze u pojišťovny, která je podle zákona o pojišťovnictví oprávněna provozovat pojištění záruky. V současnosti nabízí tento pojistný produkt např. Česká pojišťovna a.s., Slavia pojišťovna, Uniqua pojišťovna, Česká podnikatelská pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group. - Splňují pojistné podmínky těchto pojišťoven požadované pojištění?
Ano. Pojistné podmínky uvedených pojišťoven byly konzultovány s příslušným útvarem MPSV.
V jaké výši a z čeho se pojištění vypočítává?
Agentura práce je povinna toto pojištění sjednat ve výši trojnásobku průměrného měsíčního čistého výdělku všech svých dočasně přidělených zaměstnanců, a to včetně zaměstnanců které zamýšlí přidělovat k uživateli. - Ke kterému dni se stanovuje počet všech dočasně přidělených zaměstnanců?
Počet všech dočasně přidělených zaměstnanců se stanovuje ke dni uzavření pojistné smlouvy. - V případě, že máme vydané povolení ke zprostředkování zaměstnání, ale nemáme v tuto chvíli žádné dočasně přidělené zaměstnance, je nutné mít pojištění?
Ano. V případě, že agentura práce nemá dočasně přiděleného žádného zaměstnance, přesto musí mít uzavřené pojištění. - V jaké lhůtě je nutné doložit doklad o pojištění?
Sjednání pojištění je agentura práce povinna doložit generálnímu ředitelství Úřadu práce České republiky do 2 měsíců ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o povolení ke zprostředkování zaměstnání. - Jaký doklad je z pohledu splnění podmínky pojištění akceptován?
Povinnost agentur práce doložit doklad o sjednaném pojištění je splněna doložením kopie pojistné smlouvy nebo příslibem pojistného plnění. - Jakým způsobem je možné doklad o pojištění generálnímu ředitelství Úřadu práce České republiky doručit?
Doklad o pojištění je možné doručit datovými schránkami, písemně, nebo osobně na generální ředitelství Úřadu práce České republiky. - Co se stane v případě, že pojištění nebude uzavřeno?
V případě, že pojištění nebude uzavřeno, může agentuře práce povolení ke zprostředkování zaměstnání pro formu podle § 14 odst. 1 písm.b) (dočasné přidělování zaměstnanců k uživateli) být odejmuto. Současně může agentura práce v případě, že uvedenou činnost i nadále vykonává za toto své jednání být v rámci správního řízení postihnuta pokutou. - V případě odejmutí povolení ke zprostředkování zaměstnání dochází k ukončení činnosti celé agentury práce?
Ne. Agentura práce nesmí pouze vykonávat činnost v oblasti dočasného přidělování zaměstnanců k uživateli, tzn. dle formy zprostředkování zaměstnání podle § 14 odst. 1 písm. b) zákona o zaměstnanosti. V případě, že agentura práce má vydané povolení ke zprostředkování zaměstnání i pro poradenskou a informační činnost nebo pro vyhledávání zaměstnanců zaměstnavateli resp. vyhledávání zaměstnání pro fyzické osoby, může tyto činnosti i nadále vykonávat. - Kdy vzniká dočasně přidělenému zaměstnanci právo na plnění v případě, kdy mu agentura práce z důvodu svého úpadku nevyplatila mzdu?
Dočasně přidělený zaměstnanec má právo na plnění podle ust. § 58a zákona o zaměstnanosti poté, co nabude, právní moc rozhodnutí o úpadku dlužníka (agentury práce) podle zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (ve znění pozdějších předpisů). - Vůči komu může dočasně přidělený zaměstnanec uplatnit svůj mzdový nárok?
Nároky dočasně přiděleného zaměstnance, přecházejí ze zákona na pojišťovnu.